ODBORY
ODBORY
(6/s.150) Odbory by se nikdy neměly vyhýbat přímému styku se zaměstnanci. Musí se naopak aktivně zasazovat o zaměstnanost a podporovat vzdělávací programy. Úkolem odborů je také rozvíjet vztahy mezi zaměstnanci a širším společenstvím, starat se o to, aby zaměstnanci měli příležitost celoživotně zdokonalovat svou kvalifikaci a vytvářet soukromá obchodní seskupení. „Chtějí-li se dnešní odboroví předáci postavit ekonomické nejistotě zaměstnanců, která se mimo jiné projevuje také ztrátou tradičních výhod, budou se muset zamyslet nad novou koncepcí benefitů a nad tím, jak jich dosáhnout a z čeho je financovat. Za současného stavu, kdy se totálně proměnil charakter pracovní síly, která se velmi odchýlila od klasického zaměstnaneckého modelu, budou muset odbory přijít s novým systémem výhod, který nebude podporovat závislost na zaměstnavateli.“
(6/s.98) Není to tak, že by úspěch Východu znamenal otřes pracovních příležitostí na Západě. Vždyť Západ stále exportuje do Asie daleko víc, než kolik importuje, a totéž platí i o objemu výroby. Mnohem důležitějším činitelem než volný obchod je technologický rozvoj. Šíření informačních technologií snižuje poptávku po nekvalifikovaných pracujících.
(6/s.149-150) vláda musí podporovat podniky a odbory, aby spolupracovaly na ekonomické restrukturalizaci navzdory komplikacím, které provázejí technologický vývoj. Měli bychom se přestat ohlížet do minulosti a poohlédnout se po nových řešeních. Jsou situace, kdy mezi odbory a vedením podniků dochází ke střetu zájmů. V těchto případech by odbory měly stát vždy na straně zaměstnanců a bránit je před bezohlednou korporátní politikou, v ostatních případech by ovšem odbory a vedení měly spolupracovat.
(6/s.150) Dnešní podmínky jsou mnohem více pluralistické než dříve a odbory by se měly snažit spolupracovat i s dalšími skupinami- například v třetím (dobrovolnickém) sektoru.