„EGOISMUS“ A „ALTRUISMUS“ V DIALEKTICKÉM POJETÍ
„EGOISMUS“ A „ALTRUISMUS“ V DIALEKTICKÉM POJETÍ
* V duchu dialektického pojetí hovoříme o „vytváření podmínek pro harmonický, vyrovnaný vývoj individua a celku“ (21/s.48-49), potažmo o pólech egoismu a altruismu (21/s.50):
- dominantními se stávají životní a pracovní hodnoty, které souvisejí se zachováním existence lidí. (21/s.48)
- v tomto smyslu se svoboda stává relativním pojmem – napříště bude chápána ve smyslu svobody celku (21/s.48-49).
- pro celou oblast hodnot nastupující společnosti „je charakteristická pluralita a diferencovanost na jedné straně a jednota v podstatném pojetí na druhé straně.“ (21/s.49)
- „v socialistické společnosti bude kladen velký důraz na seberealizaci“ (21/s.48-49) , „na jednotlivce a jeho potřeby“ (21/s.47-48), „tedy na vlastní uplatnění se ve společenském životě, na kulturní vyžití, na důsledný rozvoj individua.“ (21/s.48-49) „…osobnost bude centrem snažení celé společnosti. Avšak egoistické orientace se budou kultivovat vnímáním širších skupinových a společenských vazeb. Společenský zájem se bude prosazovat prostřednictvím zájmů skupin, kolektivů a jednotlivců. Za těchto podmínek bude ve společenském vědomí slábnout vliv negativistických a rozkladných hodnot spojených s třídně vykořisťovatelskou společností. Lidé si budou, obrazně řečeno, lépe rozumět a budou si více uvědomovat a emocionálně pociťovat svou sounáležitost a spoluodpovědnost za vývoj společnosti“ (21/s.47-48). Půjde také o „solidaritu, společenské kontakty a mezilidské vztahy“. (21/s.48-49)
- „Svoboda určená sociálním potenciálem není totéž co egoistická svoboda, jak ji nahlíží neoliberální ekonomická teorie. Jak by řekli komunitariáni, člověk zakouší svobodu díky pocitu sounáležitosti ke skupině, kultuře, tj. prostřednictvím toho, že někam – nebo k někomu – patří. Tou nejdůležitější věcí pluralismu není možnost individuální volby, stejně důležité je, aby kultura a skupina měla jednotlivci co nabídnout.“ (6/s.91)