Politika jako byznys. Politika a marketing _(výtah)
Politika jako byznys. Politika a marketing _(výtah)
Martin Škabraha:“Politika je druhem byznysu, do kterého se investuje podle stejných pravidel, jaká platí v jiných odvětvích – investice musí přinést nějaký zisk.”(.068)
Trend politického marketingu zároveň přispívá ke snižování kvality veřejné diskuse. „Reklama není formou racionálního dialogu. Nebuduje kauzu na základě důkazů, nýbrž asociuje svůj produkt s určitým obrazem. Nemůžete jí odpovědět. Jejím cílem není vtáhnout do diskuse, ale přimět ke koupi.“(.068)
Podobně je tomu také s personalizací politiky. (.068)
Lukáš Rázl:„Veřejnost je redukována na pouhou skupinu diváků, jejichž údělem je nechat se pouze pravidelně mobilizovat, ale jejichž proniknutí do základních politických otázek je redukováno na minimum.“.0813
„Celá demokracie se nám tak na počátku 21. stol. smrskla na soutěž mezi politickými elitami, de facto firmami s. r. o., které vládnou lidu dle své vůle, na základě pouhé akceptace jejich vlády lidem.“.0813
„Což ovšem není podobné ideálu demokracie ani náhodou! Navíc je to zdrojem všech problémů, kterými současná politika trpí. Od korupce, přes klientelismus až po otevřené pohrdání voliči. A které je možné zevšeobecnit jako odcizení politiky od společnosti. Odcizení směrem k panství elit a jejich, byť miriádou finies zjemnělé, exploataci veřejného prostoru. Tedy k něčemu, co právě střední třídu stále více irituje.“.0813
„Nyní, pod heslem rozbití moci politických elit, které jsou znovu odděleny od hlavního proudu společnosti – ve jménu skutečné demokratizace politiky formou podřízení státu a jeho správy, skutečné vůli veřejnosti – je potřeba toto někdejší úsilí socdem znovu obnovit!“.0813